Schilder met een menselijke touch
Wat werken als schilder bijzonder maakt voor Achterberg-vakschilder Johan van Dijk? Echt contact met mensen. Johan neemt dan ook vaak de schilderkwast ter hand in zorginstellingen en op locaties waar werk gepaard gaat met veel menselijke interactie. “Net gesausde muren waar na 2 dagen de pindakaas al van afgekrabd kan worden. Dan denk ik: ‘wat heb ik toch mooi werk!’ ”
Een echte vakschilder van de oude stempel, zo omschrijft Johan van Dijk zichzelf. Hij werkt sinds de overname van Van Slooten in Amersfoort voor Achterberg Schilders & Onderhoud en wordt vanwege zijn ‘ people skills’ regelmatig ingezet bij schilderwerk in de (geestelijke) gezondheidszorg. Werk wat de 55-jarige schilder op het lijf is geschreven, want hij werkte eerder in zijn loopbaan jarenlang als schilder en onderhoudsmonteur bij een grote zorginstelling. “ Daar heb ik me niet alleen in het schildersvak ontwikkeld, maar leerde ik hoe ik met mensen en met jongeren moest omgaan.” In zijn werk als schilder bij een instelling voor jeugdhulpverlening werd regelmatig een beroep op Johans begeleidingsvaardigheden gedaan. “Als er onvoldoende begeleiding was moest ik ingrijpen. Dit heeft mij veel geleerd over omgaan met zorgcliënten, over grenzen stellen en over menselijk contact. Voor mij zit de toegevoegde waarde in het menselijke contact. Zowel in het schilderwerk als in mijn taken als leerlingbegeleider. ”
Achterberg Schilders & Onderhoud benut Johans kwaliteiten graag en zet Johan regelmatig in voor opdrachten in de gezondheidszorg. Hij neemt zijn taak daarin serieus. Als Johan een tijdje binnenschilderwerk verricht bij een zorgcomplex, dan checkt hij bij de verzorgenden of er nog bijzonderheden zijn. “Voor mij als schilder is het belangrijk om te weten of ik ergens rekening mee moet houden. Veiligheid is belangrijk. Ik werk secuur, werk alleen met veilige producten die de stankoverlast tot een minimum beperken en ik houd rekening met de veiligheid van de bewoners. Mijn werkplek zet ik bijvoorbeeld altijd af met pionnen, zodat bewoners niet met hun rolstoel tegen de verfbus aan rijden. Communicatie met cliënten neem ik ook serieus. Je begeeft je toch binnen hun comfortzone.” Een flinke portie geduld is welkom in zijn werk. “ Soms plakken de klodders pindakaas na 2 dagen al tegen een net gesausde muur. Dan denk ik: wat heb ik toch mooi werk en werk ik de muur rustig bij.”
Want voldoening geeft het werk. “Vooral als ik met een grotere klus bezig ben leer ik de mensen echt kennen en vice versa. En ik kom op zoveel plekken. Vandaag werk ik in een groot nieuwbouw bedrijfspand, morgen in een eeuwenoude pastorie van een kerk. En als schilder maak je zichtbaar verschil. Je komt aan in de ‘rommel’ en als je vertrekt laat je iets moois achter. Werken vanuit precisie, dat doet het voor me. Ik noem dat het leveren van vakmanschap.”